electroll
electroll
درباره ماشینهای الکتریکی

 انواع ماشینهای الکتریکی

به طور کلی ماشینهای الکتریکی در سه دسته اصلی طبقه بندی مشوند:

1-     1- ماشینهای جریان مستقیم (dc)

2-     2- ماشینهای چندفازه سنکرون (ac)

3-     3- ماشینهای چند فازه سنکرون (ac)

موادی که عمدتا در ساخت ماشینهای الکتریکی بکار میروند عبارتند از:

فولاد برای هدایت فوران مغناطیسی، مس برای هدایت جریان الکتریکی و عایق برای عایق سازی ولتاژهای القا شده در هادیها ومنحصر کردن جریان در محدوده این هادیها. این ماشینهای الکتریکی از دو جزء اساسی تشکیل یافته اند: یک عضو گردان استوانه ای که روتور نامیده میشود و یک عضو ساکن که به آن استاتور گفته میشود. بین این دو نیز مطابق شکل 1 شکاف هوایی وجود دارد.  روتور دارای محوری است که بلبرینگ ها در دو انتهای آن ودر پوشش انتهایی که به استاتور پیچ شده است قرار میگیرند. معمولا محور از یک جهت از پوشش انتهایی بیرون آورده شده وبه محرک اولیه یا بار کوپل میشود.

 

 

استاتور و روتور هر دو از مواد مغناطیسی (فولاد) تشکیل یافته اند تا فوران مغناطیسی را هدایت کنند در طی این عمل (هدایت مغناطیسی)، فرایند تبدیل انرژی صورت میگیرد. در ماشینهای سنکرون و dc میدان اصلی با قطبهای میدان که با جریان مستقیم تحریک میشوند ایجاد میگردد. سیم پیچ روی قطبهای اصلی "سیم پیچ میدان" نامیده میشود. حرکت نسبی میدان وسیم پیچ دوم که در عضو دیگر ماشین قرار گرفته است، در آن سیم پیچ، ولتاژ القا میکند.سیم پیچی که تبادل جریان را با سیستم الکتریکی خارجی انجام میدهد بستگی به شرایط مدار دارد این سیم پیچ "سیم پیچ آرمیچر" نامیده میشود وتوان بار الکتریکی را حمل میکند، در حالی که سیم پیچ میدان در صد بسیار کوچکی از توان بار نامی را مصرف میکند. جریانی که از آرمیچر عبور میکند "جریان بار" نام دارد. در ماشین dc، قطبهای میدان روی استاتور قرار گرفته وسیم پیچ آرمیچر روی روتور است. این حالت در مقطع نشان داده شده در شکل 2 آمده است. قطبهای میدان متقارن بوده وتعداد آن همواره زوج است (یکی در میان شمال و جنوب). همانطور که آرمیچر میچرخد، emf وجریان متناوب در سیم پیچ آرمیچر تولید شده و سپس توسط یک سوییچ مکانیکی گردان به نام کموتاتور یکسو میشود. این ولتاژ dc توسط جاروبکهایی که روی کموتاتور قرار میگیرد برداشته میشود. کموتاتورها استوانه ای شکل بوده واز تعدادی تیغه های مسی که در کنار یکدیگر قرار گرفته اند تشکیل میشوند این تیغه ها نسبت به هم عایق هستند. آرمیچر از حلقه های مورب فولادی تشکیل یافته که در محیط آن شیارهایی قرار دارد. درون این شیارها سیم پیچهای آرمیچر قرار میگیرند. دوانتهای هر کلاف آرمیچر به تیغه های کموتاتور متصل میشوند تا مسیر بسته ایجاد گردد. هنگام حمل جریان توسط آرمیچر، میدانی ساکن تولید میشود (با همان تعداد قطب های میدان) که با برهم کنش این میدان و میدان اصلی، گشتاور الکترومغناطیسی بوجود میاید.
 
 

 

 



نظرات شما عزیزان:

یاسین
ساعت21:17---1 تير 1394

با سلام و خدا قوت کارتون عالیه فقط سعی کنید بین نوشته هاتون فاصله بزارید تا موقع خوندنش چشامون اذیت نشه

پاسخ

سلام ممنونم از لطفتون



مجتبی
ساعت10:02---13 بهمن 1392
با عرض سلام
ممنون ازبابت مطالبتون...فقط لطف کنید مطالبتون رو به روز کنید


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نوشته شده در تاريخ یک شنبه 3 ارديبهشت 1391برچسب:انواع ماشینهای الکتریکی,جریان مستقیم,چندفازه,سنکرون,روتور,استاتور,مغناطیسی, توسط محمود