electroll
electroll
درباره ماشینهای الکتریکی

 

 

 

 

 موتورهای توان پایین (کسر کیلووات)

 

به دلایل اقتصادی، اکثر خانه ها، دفاتر و همچنین مناطق روستایی با برق ac تکفاز تغذیه میشوند. با توجه به این که در این اماکن بارهایی موجود است که به توان نسبتا پایینی نیاز دارند بنابراین میبایستی موتورهای با اندازه کوچک در گستره وسیعی در دسترس باشند. این موتورها که توانی در حد کسر کیلووات دارند در فن ها، یخچالها، مخلوط کننده ها، جاروبرقی ها، ماشین های لباسشویی، دیگر وسایل آشپزخانه، ابزارآلات، وسایل کوچک کشاورزی و غیره مورد استفاده قرار میگیرند.

گرچه موتورهای تکفاز از لحاظ ساختمانی و ساختار در مقایسه با همتاهای سه فاز خویش ساده تر هستند، اما تحلیل آنها بسیار پچیده تر بوده و به مفاهیمی ویژه نیاز دارد. طراحی این نوع موتورها با روش سعی و خطا انجام میگیرد تا نمونه مطلوب بدست آید. چون تولید موتورهای تکفاز به صورت انبوه صورت میگیرد حتی افزایشی کوچک در راندمان یا کاهش ناچیز در هزینه ساخت آنها،دارای اهمیت فوق العاده خواهد بود. امروزه همانند دیگر حوزه ها، برای طراحی های بهینه و دقیق تر از کامپیوترها استفاده میشود.

موتورهای القایی تکفاز شامل یک سیم بندی توزیع شده تکفاز بر روی استاتور و یک روتور قفس سنجابی معمولی میباشند (شکل زیر).

 

 

 

در شکل فوق، برای سهولت، سیم پیچ استاتور به صورت متمرکز نشان داده شده است. دو روش مهم برای تحلیل این گونه موتورها وجود دارد که عبارتند از: تئوری میدان عرضی (Cross field) و تئوری ماشین القایی سه فاز میباشد.
موتور با انشعاب فاز مقاومتی
این موتور دارای جریان راه اندازی کوچکی بوده و گشتاور راه اندازی آن هم مناسب است. موتور فوق برای بارهای با راه اندازی آسان کابرد داشته که از جمله این کاربردها میتوان به فن ها،ماشین اره ها، آسیاب ها، ماشین های دمش، پمپ های سانتریفوژ، تجهیزات اداری، ماشینهای لباسشویی کوچک و غیره اشاره نمود. این موتورها معمولا در گستره یک بیستم تا نیم کیلووات در دسترس هستند.
موتورهای با خازن راه انداز
این موتورها دارای گشتاور راه اندازی بالایی بوده و بنابرایین برای بارهای با راه اندازی سخت مانند کمپرسورها، نقاله ها، پمپها، ابزار آلات ماشینهای مخصوص تجهیزات تهویه وخنک سازی و غیره بکار میروند. این نوع موتورها پرکاربردترین نوع موتور القایی تکفاز بوده و تا توانهایی در حدود 6 کیلووات موجود هستند.
موتورهای با خازن دائم
این موتورها گشتاور راه اندازی بالایی دارند اما مقدار این گشتاور از موتورهای با خازن راه انداز کمتر است. دلیل این امر آن است که در موتورهای با خازن دائم مصالحه ای بین عملکرد در حالت کار دائم و راه اندازی و همچنین قیمت خازن انجام گرفته است. به دلیل وجود خازن دائم، این موتورها دارای ضریب توان و راندمان بهتری بوده و عملکرد آن آرامتر و با سر وصدای کمتری است. موتورهای با خازن دائم برای بارهای با راه اندازی آسان وسخت کاربرد دارد. در پنکه های سقفی جدید، گرداننده های هوا و دمنده های مدرن از این موتورها استفاده میشود.
موتورهای با دو خازن
این موتورها ترکیبی از مزایای موتورهای با دو خازن راه انداز و موتورهای با خازن دائم را دارا میباشند و برای بارهای با راه اندازی سخت بکار میروند. در عین حال اینگونه موتورها راندمان و ضریب توان بالایی را تحت شرایط کاری ارائه میدهند. از انواع کاربردهای نمونه ای این نوع موتورها میتوان به یخچالها، کمپرسورها و استاکرها اشاره نمود.
موتورهای با قطب چاکدار
این نوع موتورها ارزان قیمت بوده و دارای گشتاور راه اندازی پایینی هستند. ضریب توان و راندمان موتورهای قطب چاکدار پایین است. این موتورها در اندازه های تا یک بیستم کیلووات در بازار وجود داشته و معمولا در انواع فن ها،  مرطوب کننده ها، ماشین های خود پرداز، ماشینهای فتوکپی، نمایش گرهای آگهی و غیره بکار میروند.

 

درج آگهی رایگان - پورتال تبلیغاتی 9رنگ



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: