electroll
درباره ماشینهای الکتریکی

 

مفاهیم اساسی ماشین های گردان
هرگاه تغییر در فوران با حرکت مکانیکی همراه گردد تبدیل انرژی الکترومکانیکی انجام میپذیرد. از سوی دیگر حرکت نسبی یک سیم پیچ و میدان مغناطیسی، در آن سیم پیچ ولتاژ سرعتی القا میکند. در صورتی که تغییرات فوران دور به صورت دوره ای باشد ولتاژ القایی متناوب خواهد بود. بنابراین سیم پیچهای میدان که منشا تولید فوران در ماشین ها هستند به نحوی آرایش میابند که توزیع فضایی قطبها به شکل یک در میان شمال- جنوب گردد. ساختمان استوانه ای میتواند انتخابی طبیعی برای اینگونه ماشینها باشد. در ماشینهای واقعی سیم پیچهایی که emf در آنها القا میشود دارای چندین دور بوده وبه صورت سری/موازی و یا اتصالهای سه فاز ستاره/مثلث آرایش میابند. این آرایش به نحوی است که بتوان به ولتاژ مطلوب و جریان نامی مورد نیاز دست یافت. به این سیم پیچها، سیم پیچی آرمیچر اطلاق میگردد. هنگامی که سیم پیچهای آرمیچر جریانی را عبور میدهند تولید میدان مغناطیسی ای را باعث میشوند که بر هم کنش آن با میدان مغناطیسی ناشی ازسیم پیچ میدان، ایجاد گشتاور الکترومغناطیسی را بدنبال دارد. این گشتاور تمایل دارد که دو میدان را همراستا سازد.
سیم پیچی آرمیچر ومیدان بنحوی مقتضی بر روی مدار مغناطیسی مشترکی که متشکل از دو قسمت استاتور (عضو ثابت) وروتور (عضو متحرک) است قرار داده میشوند. استاتور استوانه ای توخالی است که روتور استوانه ای در آن به گردش درمی آید. فاصله هوایی مناسب نیز بین این دو وجود دارد. محور روتور بر روی دو قسمت غلتان قرار دارد. این قسمتهای غلتان در دو سوی استاتور سوار میشوند (شکل1). در ساخت استاتور و روتور از مواد مغناطیسی با قابلیت نفوذ پذیری مغناطیسی بالا استفاده میشود.
 
به علاوه به منظور کاهش تلفات جریان گردابی، بخشی از ماشین که در آن فوران جریان دارد از ورقه های نازک که نسبت به یکدیگر عایق الکتریکی هستند، ساخته میشود.
با توجه به این که شرط تبدیل انرژی الکترومکانیکی، حرکت نسبی بین میدان و سیم پیچی آرمیچر است، هر یک از این دو سیم پیچی میتوانند بر روی استاتور یا روتور قرار داده شوند. به دلایل عملی  و مسایل مربوط به ساخت، معمولا سیم پیچی میدان در دسته ای از ماشینهای الکتریکی که به ماشینهای سنکرون معروف هستند بر روی روتور قرار میگیرد. مقطع برشی چنین ماشینی در شکل 1 نشان داده شده است.
سیم پیچی آرمیچر در شیارهایی که به شکل مناسب در استاتور ایجاد شده اند، قرار میگیرد. همانطور که در شکل 1 مشاهده میشود سیم پیچی میدان از طریق یک منبع dc خارجی و توسط حلقه های لغزان تغذیه میشود. سیستم تحریک معمولا بر روی محور روتور ماشینهای سنکرون قرار دارد.
در ماشینهای القایی، بر روی استاتور سیم پیچی سه فازی قرار دارد. این سیم پیچ جریانی از منبع سه فاز کشیده و فورانی متناوب در فاصله هوایی ایجاد میکند که با سرعتی متناسب با فرکانس منبع (سرعت سنکرون) در فاصله هوایی به گردش در میاید. دو نوع روتور در موتورهای القایی مورد استفاده قرار میگیرد. در نوع اول، روتور نیز به شکل مناسبی سیم پیچی شده واین سیم پیچها اتصال کوتاه میشوند. در نوع دیگر، روتور شامل میله های مسی یا آلومینیوی است که بر روی شیارهای روتور نصب شده و توسط حلقه هایی به نام حلقه های انتهایی، در دو انتها اتصال کوتاه میگردد.
در ماشینهای dc عملی ترین وساده ترین راه، ایجاد ولتاژ متناوب و سپس تبدیل آن به شکل dc با استفاده از یکسو کننده های مکانیکی گردان است. بنابراین لازم است که سیم پیچی آرمیچر در ماشینهای dc بر روی روتور وسیم پیچی میدان بر روی استاتور قرار داده شود.
 
 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: